torsdag 12. januar 2012

WRC 2012 - Hvem vinner til slutt?


Årets WRC-sesong er rett rundt hjørnet, og med norske øyne kan det se ut som det blir en veldig spennende sesong. Det kan også bli spennende å se om Loeb er like "overlegen" som han har vært de siste årene, er det på tide med et troneskifte?
Sesongen dras igang i Monte Carlo, et legendarisk løp det vil komme mere info om i et annet innlegg her senere. Dette er et asfalt-løp hvor Loeb har pleid å være overlegen hver gang, men Latvala fikk virkelig opp tempoet på asfalt mot slutten av 2011, er han sjåføren som skal slå Loeb på asfalt?
Det har vært noen teamskifter for flere sjåfører, og vi har også fått inn noen nye i den grommeste WRC klassen.
Det er fortsatt Ford og Citroën det står om, og hovedteamet til Citroën stiller med Loeb og Hirvonen. Hirvonen var første fører i Ford i 2011, og har nå byttet til Citroën for å hjelpe Loeb mot en ny WRC-tittel.
Ford stiller med Latvala og Petter Solberg i hovedteamet sitt, og har virkelig ambisjoner om å slå Citroën både i 2012 og årene fremover. Det er rett og slett på tide at det mesterskap blir med Ford og M-sport tilbake til England, og kanskje Latvala og Solberg er de rette sjåførene for å klare det?

Mini WRC kjørte noen få utvalgte løp i 2011, og har i 2012 meldt seg på i fabrikkmesterskapet. Teamet drives av Prodrive, som tidligere hadde ansvar for Subaru sin satsing i WRC. Daniel Sordo, tidligere andre-sjåfør for Citroën og Junior-verdensmester i 2005 er Minis førstefører. Sordo og Mini viste seg å være veldig raske allerede i sitt første år i 2011, og med litt mere utvikling denne vinteren så vil jeg tru at de absolutt kan følge både Ford og Citroën de løpene de skal kjøre.

Både Citroën og Ford har sine andre-team, med veldig gode sjåfører. Men slik dagens WRC har blitt, så er det kun fabrikksjåførene som kan vinne, dessverre. Det er fabrikksjåførene som får de seneste oppgraderingene på bilene, og er derfor ett hestehode foran førerne i andre-teamene. Men det er ikke umulig å hevde seg totalt for privat-sjåførene, Petter Solberg klarte å komme på 3. plass totalt i 2010 som privatsjåfør.

Derfor blir min liste for hvordan jeg trur WRC 2012 ender totalt, slik:
1. Sebastièn Loeb - Han er den mestvinnende sjåføren gjennom tidene i WRC. Han gjør sjeldent feil, og er veldig god når det blir tette fighter. Kjører fort på alle underlag, og har vært overlegen på asfalt i alle løp.  Virker å ha en ekstrem hukommelse, da det virker som han har kun gjør feil på nye etapper. Er det en etappe han har vært igjennom engang i rallybilen, så gjør han nesten aldri feil. Får Loeb en problemfri sesong, så vinner han totalt.
2. Petter Solberg - Endelig tilbake i en fabrikksbil, med full støtte fra Ford og M-sport. Det er ikke sikkert at han er med å kjemper om seier de første løpene, da det er mye nytt å venne seg til, men kjører på det jevne og tar igjen det "tapte" med flere seiere utover sesongen.
3. Jari Matti Latvala - Presset med å endelig være førstefører for Ford er stort, den unge mannen fra Finland takler ikke presset og gjør flere merkelige og avgjørende feil, noe som dessverre har blitt en liten "vane" for Latvala. Har et høyt tempo, men klarer ikke å holde bilen på veien for å ta de viktige poengene, slik at han ikke blir bedre enn nummer 3 totalt.
4. Mikko Hirvonen - Kommer fra det å være førstefører i Ford, til å være hjelpegutt for Loeb i Citroën. Uvant bil og team, gjør at Mikko ikke får opp farta før langt uti sesongen. Har skuffet meg det siste året, og jeg har begynt å tvile på han. Hvis han har en bra sesong, kan Mikko fint klare komme på pallen totalt etter endt sesong.
5. Mads Østberg - Her sto det mellom Mads og Sordo, men jeg er usikker på hvor mange løp Sordo faktisk kommer til å være med på i 2012, så valget falt på Mads. Inne i sin andre sesong med fullt fokus på WRC, og har fått erfaring fra alle løpene. Viste gode takter i 2011, med to pallplasser og bra etappetider i de fleste løpene. Hvis han får opp farten og erfaringen litt på asfalt, som han har sagt han skal jobbe mye med, så kommer Mads til å være med å utfordre de fire store foran seg jevnt over hele sesongen.

Petter Solberg er tilbake som Ford-fører, klarer han å matche Loeb?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar