Petter Solberg under Recce i Monte Carlo |
Recce er det internasjonale orde for gjennomkjøring, her hvor sjåførene kjører igjennom etappene for første gang. Her kjører sjåførene igjennom etappene med gateregistrerte biler, som på innsiden er utstyrt med bur, intercom og racingratt. Under recce er fartsgrensen maks 50 kilometer i timen, og det blir gitt en veldig stor straff hvis denne grensen brytes. Hele hensikten med recce er å skrive sine egne noter for hver etappe, og komme igjennom etappene et par ganger. De kjører først igjennom en gang, hvor sjåføren forteller kartleseren, som sitter med penn og papir, hvordan han ser veien og hvilke noter han vil ha. De kjører igjennom to ganger på hver etappe, hvor første gangen går med til å skrive notene og andre gangen går med til å høre hvordan de er og rette litt på de.
På recce gjelder det å være veldig fokusert, da grunnjobben for rallyet blir lagt her. Er du ufokusert og gjør en dårlig jobb på recce så får du heller ikke gode noter fra kartleseren, og da er det umulig å kjøre fort.
Petter Solberg har en liten fordel her i år, da han kjørte løpet når det inngikk i IRC serien i 2011 med en Peugeot 207 S2000, han trenger da egentlig å bare rette på notene fra 2011 hvis han var fornøyd med de. Men likevel så har han nok skrevet nye på de fleste av etappene.
Det har gått noen rykter om Henning Solberg og Monte Carlo, at han ikke får kjørt løpet pga penger. Teamsjefen i Ford, Malcom Wilson uttalte tidligere at bilen til Henning ikke ble sendt hvis han ikke kom med den rette summen kronasjer. Nå tyder alt på at det har ordnet seg, det ligger bilder av Henning og sin kartleser Ilka Minor som er på recce i Monte Carlo.
Henning under recce |
![]() |
Bilen til Henning fra serviceplass idag, og man kan tydlig se at logoen til sponsoren er dekt over. Hvem kan det være? |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar