tirsdag 3. januar 2012

Mads Østberg

Den 24 år gamle mossingen Mads Østberg er den som får "'æren" av å komme først ut her på bloggen av WRC sjåførene. "Mad Mads" som han liker å bli kalt fikk sitt absolutte gjennombrudd under Rally Sweden 2011, hvor han ledet store deler av løpet og ble tilslutt slått kun av Ford sin førstefører, finske Mikko Hirvonen.
Personlig så trur jeg seieren til Mads glapp når lyktepodden hans løsnet mot slutten av lørdagen, da han tapte veldig mye på akkurat dette.
Mads er absolutt en av de beste Norske sjåførene med NM-gull 07,08,09 og i 2011, og fram til 2011 sesongen har han vært veldig trofast til Prodrive og sin Subaru. Han signerte en kontrakt med andre teamet til Ford før 2011 sesongen. Dette gjorde at han kjøre en Ford Fiesta WRC i VM, og en Ford Fiesta Super2000 i NM.

Mads er en av de sjaførene jeg liker veldig godt, han har veldig bra attack uansett hvordan han ligger ann totalt, og har vist flere ganger gjennom 2011 sesongen at han også takler press. Med kun små unntak så er han veldig folkelig under intervjuer, noe som er viktig innenfor rallysporten.
Mads kommer ikke til start i den første WRC runden som går i legendariske Monte Carlo, men han stiller sterkt i Rally Sweden.
Ryktene sier ifølge NRK at Mads har forhandlet kontraktene ferdig med både Ford og Citroën, og ryktene om at han skal tilbake til Prodrive for å kjøre Mini er ute av verden, selvom han testet Kris Meeke sin Mini WRC etter Solberg Extreme Motorshow. Det er mange pluss og minus for både Citroën og Ford, men det er kanskje flest pluss for Ford mener jeg.

Uansett hvilken bil Mads velger for 2012, så håper alle på å se slik satsning videre fremover.

Citroën:

+ Han kommer i den bilen som alle mener er den beste.
+ Han kan få viktig oppbacking av Sebastian Loeb
- Han blir en betalfører, og kommer nok til å være det lenge i Citroën
- Petter Solberg har klagd mye på varene Citroën når han selv var betalfører i 2011
- Han kommer helt ny inn i teamet, og må bli kjent med alle på nytt og starte med blanke ark.

Ford: 
+ Han har allerede bygd opp et godt forhold til alle i Ford
+ Teamsjefen Malcom Wilson har sagt han vil ha Mads i første teamet om ikke lenge
+ Han kan sammarbeide med både Petter og Henning Solberg om setup
- Han vil ikke være Ford Norge sin "hovedperson" nå som Petter har signert for Ford
- Det virker som Ford skrur ned motorkraften vesentlig mere til andreførerene sine enn det Citroën gjør

Så altså, selvom det er ganske hefitge pluss og minus for begge parter så mener jeg at Ford vil være det beste valget. Da Mads begynner å få et godt forhold til Malcom Wilson, noe som er veldig viktig når man er i Ford. Og ikke minst, han har funnet basic oppsett på de fleste underlag med Ford.

Blir dette Mads Østberg sin nye arbeidsplass i 2012?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar