Rally Monte Carlo er unikt på flere måter, men det er de skiftene vær forholdene som gjør det så spesielt både for teamene og sjåførene. Som vi så i går var det bar asfalt på SS1 og SS3 mens på SS2 og SS4 var det snø midt inne på etappen. Derfor er det med dekk viktig, ikke bare for sjåførens ytelse på etappen, men også for sjåførens egen sikkerhet.
Michelin Groups tekniske direktør forklarer "For og ta vare på sjåførenes sikkerhet, har regelverket tillat fem forskjellige type dekk for Rally Monte Carlo, og alle hjulene må passe på 18" felger."
For tørr asfalt kan teamet og sjåførene velge tre typer dekk, Michelin Pilot Sport hard gummiblanding(H1), soft gummiblanding(S1) og supersoft gummiblanding(SS1), mens på etapper med snødekte veier kan de benytte to typer dekk, Michelin Pilot Alpin uten pigg og med pigg.
Teamet og sjåførene har en maksimal mengde av hvor mange dekk dem har lov til og bruke av hver type. Det er derfor viktig for sjåførene og ta vare på dekkene for at de skal funke med deres dekk strategi.
- Michelin Pilot Sport S1: 36 hjul
- Michelin Pilot Sport H1: 8 hjul
- Michelin Pilot Sport SS1: 12 hjul
- Michelin Pilot Alpin(ikke pigg): 8 hjul
- Michelin Pilot Alpin(pigg) 20 hjul
![]() |
Kartleser Daniel Elena sjekker lufttrykket før de skal ut på etappen |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar