Den 23 år gamle Mossingen Eyvind Brynildsen startet sin karriere med gokart, og hadde veldig mange gode plasseringer der. Jeg begynte virkelig å få opp øynene for talentet til Eyvind når han vant et stort løp på Rudskogen for mange år siden. Familien har drevet med rally lenge, og derfor var rally en naturlig vei å gå videre etter gokart for Eyvind.

I 2009 sesongen så ting lyst ut for Eyvind i SWRC hvor han ble den første etter Petter Solberg til å vinne en VM runde på asfalt i det beryktede rallyet i Spania, og ikke nok med det, han fulgte opp med en seier i legendariske rally Wales! Dette var nok til å sikre VM bronsen i SWRC 2009! Men beklageligvis ble Eyvind utelukket fra Rally Wales og VM Bronsen glapp like fort som han fikk den. Jeg husker godt løpet i Wales, da Eyvind satt opp et tempo folk sjelden hadde sett før og vant løpet med 2-3 minutter. Han viste virkelig hvem som var sjefen i Wales den helgen. Allerede da viste man at Eyvind er en sjåfør for fremtiden, men det har desverre gått litt stang ut siden den gang.
Eyvind har vært plaget med team som tydeligvis ikke gjør den jobben de burde gjort, før han kom til Petter Solberg sitt team i 2011 sesongen. Da var det bare uflaksen som stoppet han dessverre. Og utkjøringen i Finland har satt en stopper for det meste i 2011 sesongen.
![]() |
Dette bildet beskriver godt satsingen til Eyvind! |
Spørsmålet er hva han gjør i 2012. Han har sagt til NRK at han har fått diverse tilbud fra både WRC team og SWRC team, men alle disse setene koster penger. Eyvind uttalte det at han sliter veldig med økonomien, og at det mest sannsynlig blir NM med en gammel lancer, noe som ville vært veldig synd. Selvom han er påmeldt til Mountain Rally i en Skoda Fabia, så koster det mye penger å drifte en slik bil bare til NM.
Det ville vært så synd å "miste" Brynildsen allerede nå, han er en av de 4-5 sjåførene som jeg ser er god nok til å ta VM gull innen 4-5 år.
Kanskje han tar en "Mikkelsen" og fokuserer på NM hjemme i et år eller to for å virkelig banke til skikkelig internasjonalt når sponsormarkedet blir litt bedre?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar