![]() |
| Andreas Mikkelsen over startrampen i Gol Bilde fra rallynm.no |
Det var 72 startende, og bare 52 av de kom seg helskinnet til mål. Med så få startende, så var det likevel spenning i forskjellige klasser. Den største spenningen for de fleste var vel kanskje fighten mellom Østberg og Mikkelsen, hvordan var RRC bilen til Østberg kontra S2000 bilen til Mikkelsen?
Uten å ha noen sikre kilder, bortsett ifra Rally Radioen på skauen idag, så er forskjellene at RRC bilene har turbo, mere moment og høyere toppfart. Mens S2000 skulle ha noen flere hestekrefter. Personlig trudde jeg at RRC bilen var hakket vassere enn S2000, men heldigvis så var de veldig like, og vi fikk se en fight mellom to av verdens beste sjåfører ute i skogen idag!
Hvordan ville Aasen klare seg mot disse to når han skulle debutere med sin Fiesta S2000?
Ville kampen mellom Larsen, Røkland og Kristiansen bli like jevn i år som alle kom med R2 biler?Hvordan ville det gå med Karin Fossen i sitt første rally?
Jeg hadde mange ubesvarte spørsmål når jeg dro hjemmefra veldig tidlig til morgenen idag, og heldigvis fikk jeg svar på alle før jeg satt i bilen på veien hjem.
Østberg klaget litt under et intervju at han var nødt til å starte først, mens Mikkelsen kom noen få biler lengre bak i feltet og hadde litt bedre forhold. Det er jeg ganske enig med Mads i, men på både SS1 og SS6 der jeg sto ute i løypen, så var det ingen tvil om det var Mikkelsen som satset mest av de to, og hadde størst attack. Da går det enkelt og greit fortest. Men det var utrulig moro å se på Østberg og Mikkelsen pushe hverandre til gode tider utover dagen idag, da de var litt usikre på hvor de sto iforhold til hverandre før SS1.Det var jevnt frem til Østberg fikk en skikkelig fullfartsnurr på SS4, og tapte ca 18 sekunder på det kontra Mikkelsen. Med bare to etapper igjen å kjøre var Rallyet egentlig avgjort, selvom Mikkelsen og flere andre sjåfører fikk 10 sekunder tidsstraff på grunn av manglende lysbruk.
Klasse 5 og 7 som tar NM poeng sammen i framhjulstrekk skulle bli veldig spennende, slik den alltid har vært, og særlig klasse 5 med R2 bilene. Slik jeg og flere hadde sett det for oss så skulle Kristiansen i sin Fabia gå ut og styre tempoet, sammen med Røkland og Larsen og Rolfsen kanskje kunne klare å henge med. Slik blei det ikke, Petter Rolfsen som er en erfaren sjåfør tok hjem seieren 16 foran de unge kommende sjåførene bak seg. Larsen knep pallplassen 0,3 sekund foran Røkland på siste etappe. Det har ikke blitt noe mindre gøy å følge med denne klassen. Det som også er overraskende er at Sindre Furuseth i sin "gamle" Fiesta ST fulgte tempoet til R2 bilene, og bare var 8 sekunder bak Larsen og Røkland.
Thor Gunnar Hagen i sin kl 12 Almera kjørte rett og slett styggfort rundt på golsfjellene idag. Det gikk med god margin de fleste steder, og veldig effektivt. Thor Gunnar og faren som er kartleser er en humoristisk gjeng, og faren mente på Service at det var nå de skulle ta de andre på de lange prøvene, da det var veldig viktig å være i form der. Hagen vant sin klasse, hvor andreplassen var en Ford Puma 1600, en bil som egentlig burde kjøre rundt almeraen til Hagen.
Karin Fossen slet litt i sitt første rally, og var av veien en tur på SS3. Idag var alt nytt og uvant, men likevel var det bra satsing til å være første turen. Fikk problemer med bilen før ss4, og måtte bryte. Reglene i NM i år gjør at man kan restarte på en etappe senere, noe Karin fikk gjort og kjørt ferdig løpet. Jeg er sikker på at dette ikke er det siste vi ser av den unge damen fra Krødsherad.
Også må jeg ta med at jeg føler veldig med Søren Snartemo som blåste motoren i sin pene BMW M3 før første service idag, slikt er det aldri moro å se, og særlig ikke i det første løpet.
Dette var min lille oppsummering av Mountain Rally, neste innlegg vil handle om bilmerker som snuser litt på WRC satsing.
Karin Fossen slet litt i sitt første rally, og var av veien en tur på SS3. Idag var alt nytt og uvant, men likevel var det bra satsing til å være første turen. Fikk problemer med bilen før ss4, og måtte bryte. Reglene i NM i år gjør at man kan restarte på en etappe senere, noe Karin fikk gjort og kjørt ferdig løpet. Jeg er sikker på at dette ikke er det siste vi ser av den unge damen fra Krødsherad.
Også må jeg ta med at jeg føler veldig med Søren Snartemo som blåste motoren i sin pene BMW M3 før første service idag, slikt er det aldri moro å se, og særlig ikke i det første løpet.
Dette var min lille oppsummering av Mountain Rally, neste innlegg vil handle om bilmerker som snuser litt på WRC satsing.


Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar